Πολιτιστική ασφυξία και το Φεστιβάλ της ΕΔΟΝ

του Γιώργου Στόγια26festival_edon590

Έβλεπα το πρωί, στα φώτα της Λεωφόρου Αθαλάσσας προς τον αυτοκινητόδρομο, τα παιδιά της ΕΔΟΝ να μοιράζουν διαφημιστικά για το τριήμερο φεστιβάλ που ξεκινά σήμερα και σκεφτόμουν, για μια ακόμη χρονιά τέτοια εποχή, πόσο κρίμα είναι που στον αντίποδα της κυρίαρχης λαϊκοπόπ νεοσυντηρητικής δεξιάς αισθητικής του ΔΗΣΥ, να έχουμε στην Κύπρο μια παρωχημένη Αριστερά της οποίας η ιδέα περί «ποιοτικής» μουσικής συνίσταται στην τελετουργική ανακύκλωση ήχων και καλλιτεχνών που η ακμή τους ταυτίζεται, χρονικά και πολιτικά, με το ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του ’80.

Κι όλα αυτά με κρατική χρηματοδότηση, κυρίως (CYTA και Οργανισμός Νεολαίας). Μπορεί κάποιος να αντιτείνει, τα παιδιά είναι ευχαριστημένα που πιστεύουν σε κάτι και το υποστηρίζουν συλλογικά. Έτσι κι αλλιώς, τι θα έκαναν έσσω τους με λάλαρο έξω; Ε, υπάρχουν κι άλλα πράγματα πέρα από το «να πίνουν μπάφους και να παίζουν προ», για να σχολιάσω έτσι και το ανεκδιήγητα μέτριο συγκρότημα που επιλέχτηκε για την πρώτη νύχτα αλλά και για να συμβολίσει συγχρόνως την «ανανέωση» της διοργάνωσης με ονόματα που βρίσκονται πιο κοντά στις αναζητήσεις της «νεολαίας». Ένας δεκαπεντάχρονος μπορεί να κάνει χιλιάδες πράγματα πιο δημιουργικά από το να ξοδεύει το χρόνο και την ενεργητικότητά του για να στηρίξει ένα ιδεολογικά νεκροζώντανο κόμμα. Όπως επίσης, υπάρχουν αμέτρητοι αξιόλογοι μουσικοί, νέοι σε νοοτροπία, στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στην Τουρκία, στον υπόλοιπο κόσμο, οι οποίο θα μπορούσαν να κληθούν σε ένα ανάλογο φεστιβάλ, με λιγότερα έξοδα.

Όχι άλλη νερόβραστη επαναστατικότητα, όχι άλλο Β. Παπακωνσταντίνου και οι λοιποί που συναλλάσσονται επαναληπτικά στη σκηνή εδώ και δεκαετίες! Λίγος αέρας αλλαγής να φυσήξει στην πολιτιστική ζωή της Κύπρου, λίγος χώρος για αναπνοή νέων σχημάτων!

Advertisements

About protovouliacypruseu

Η Πρωτοβουλία για την παραμονή της Κύπρου στην Ε.Ε. και το ευρώ δημιουργήθηκε από μια ομάδα πολιτών που συνέταξαν και υπέγραψαν το αρχικό κείμενο-έκκληση προς τις πολιτικές δυνάμεις επιδείξουν υπευθυνότητα και ορθολογισμό στη διαχείριση της κυπριακής κρίσης. Στη δραματική περίοδο που διανύουμε, με την απότομη πτώση του βιοτικού επιπέδου, τη δυσχέρανση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και την απελπισία των ανθρώπων που χάνουν την εργασία τους υπάρχει ο κίνδυνος ανάδυσης και επικράτησης επικίνδυνων πολιτικών φαινομένων, όπως η ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής, ο εθνικολαϊκισμός, η γενικευμένη ανομία, η άνοδος της γοητείας που ασκούν αντιδημοκρατικές ιδεολογίες και πρακτικές. Αδυνατούμε να παρακολουθήσουμε παθητικά τη διαμόρφωση της τύχης μας και όλων όσων αγαπάμε. Πιστεύουμε ότι στον δημόσιο πολιτικό διάλογο υπάρχει κοινωνική ανάγκη για έναν λόγο στη δική μας κατεύθυνση. Στο παρόν στάδιο, σκοπεύουμε να έχουμε καθημερινή παρουσία με επίκαιρες παρεμβάσεις στον Τύπο, με την οργάνωση εκδηλώσεων με αξιόλογους προσκεκλημένους ομιλητές, με γόνιμη ανταλλαγή απόψεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι άνθρωποι που συμμετέχουν στην Πρωτοβουλία προέρχονται από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους, στη συγκυρία όμως αυτή μοιράζονται μερικές βασικές πεποιθήσεις και αποστροφές: ΝΑΙ στη χάραξη οικονομικής πολιτικής με βάση την επεξεργασία των δεδομένων και τη σύγκριση των εναλλακτικών. Ως κριτήριο, το καλό του συνόλου πρέπει να υπερτερεί από το καλό των διαφορετικών ομάδων πίεσης. ΟΧΙ στη χάραξη οικονομικής πολιτικής υπό το φόβο του πολιτικού κόστους σε σχέση με ειδικές ομάδες ψηφοφόρων ή υπό το κράτος «πατριωτικού» συναισθηματισμού. ΝΑΙ στην προσπάθεια εξεύρεσης μιας αμοιβαία επωφελούς λύσης του Κυπριακού με προοπτική την αποστρατικοποίηση του νησιού, τη γεωπολιτική σταθερότητα και την προσοδοφόρα αξιοποίηση των ενεργειακών του πόρων. ΟΧΙ στην πολλαπλή καθυστέρηση που συνεπάγεται η κυριαρχία του παρωχημένου εθνικιστικού λόγου που στη δική μας πλευρά βλέπει μόνο δίκαια και στην άλλη μόνο συμφέροντα. Αρκετά με τη γενιά των πολιτικών, και γενικότερα των opinion leaders (δημοσιογράφων, ακαδημαϊκών, ιερέων), που έχτισαν την καριέρα και τη λαοφιλία τους πάνω σε ψεύτικες υποσχέσεις και συνθήματα. ΝΑΙ σε μια Κύπρο εντός της Ε.Ε., και του κοινού νομίσματος, για λόγους οικονομικούς, πολιτικούς και πολιτιστικούς. Με πλήρη και κριτική συμμετοχή σε όλες τις διεργασίες, προς την κατεύθυνση της εκδημοκρατικοποίησης του θεσμού και της εμβάθυνσης της ευρωπαϊκής ενοποίησης. ΟΧΙ σε μια Κύπρο απομονωμένη οικονομικά, πολιτικά και πολιτιστικά, όπου θα κυριαρχούν τα συντηρητικότερα κομμάτια των τοπικών ελίτ, βασιζόμενα σ τη γενικευμένη ανέχεια, την ξενοφοβία, τη μισαλλοδοξία και τον αντιδυτικισμό. Στο επόμενο χρονικό διάστημα, η «Πρωτοβουλία για την παραμονή της Κύπρου στην Ε.Ε. και το ευρώ» προτίθεται να απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα σε όσους θέλουν να γίνουν ενεργά της μέλη.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Πολιτιστική ασφυξία και το Φεστιβάλ της ΕΔΟΝ

  1. Ο/Η Despina λέει:

    Παρόλο που το φεστιβάλ της ΕΔΟΝ είναι ένας από τους μοναδικούς πολιτιστικούς θεσμούς στην Κύπρο ο οποίος συγκεντρώνει χιλιάδες ανθρώπων κάθε χρόνο, έχετε κάθε δικαίωμα να διαφωνείτε. Όμως κατακρίνετε το φεστιβάλ της ΕΔΟΝ αλλά και την νεολαία της,αφού ισχυρίζεστε ότι σπαταλά τον χρόνο και την ενέργειά της για να «στηρίξει ένα ιδεολογικά νεκροζώντανο κόμμα». Η μουσική δεν είναι απόλυτα ταυτισμένη με την πολιτική, όσο απίστευτο και αν σας φαίνεται. Ακόμη και καλλιτέχνες όπως ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, εκτός από τις πολιτικές του απόψεις, έχει να επιδείξει αξιοσημείωτες μουσικές ικανότητες. Μπορείτε να κρίνετε πολιτικά το φεστιβάλ, όχι όμως και μουσικά αφού ορισμένοι καλλιτέχνες είναι αναγνωρισμένοι και αδιαμφισβήτητα από τους καλύτερους Έλληνες ερμηνευτές. Αντιλαμβάνομαι ότι η μειωμένη σας αντίληψη και η προκατάληψη εναντίον του φεστιβάλ δεν σας επιτρέπει να καταλάβετε ότι πέρα από το «πίνω μπάφους και παίζω προ», οι Λοκομόντο έχουν να προσφέρουν ιδεολογικά νοήματα, και μουσική απόλαυση. Πρέπει ωστόσο να ακούσετε,να προσέξετε και να καταλάβετε τους στίχους από τραγούδια όπως : gheto tourist, χέρια σαν κι αυτά και πολλά άλλα. Θα μπορούσατε ίσως να διακρίνετε στίχους όπως «πώς είναι να ζεις σαν αποικιοκράτης την μέρα όταν την νύχτα η ζωή αξίζει λιγότερο από μια σφαίρα», που προσωπικά δεν μπορώ να χαρακτηρίσω σαν νερόβραστα επαναστατικό. Τελειώνοντας, θα ή ήθελα να μου δικαιολογήσετε την αρνητικότητά σας απέναντι σε κάποιους καλλιτέχνες που μας έχουν προσφέρει την καλύτερη ίσως σύγχρονη Ελληνική μουσική και μελοποίησαν ποιητές όπως ο Καββαδίας. Αναφέρομαι φυσικά στον Θάνο Μικρούτσικο, ο οποίος συμβαίνει να είναι ένας από τους καλύτερους Έλληνες συνθέτες. Ποιο είναι το πρόβλημα εφόσον υπάρχει κοινό μεγαλύτερης και μικρότερης ηλικίας που τους ακολουθεί κάθε χρόνο. Η διαχρονικότητα δεν είναι κάτι για να κοροϊδέψετε αλλά κάτι που θα έπρεπε να θαυμάζετε. Η τελευταία μου απορία ειναι : τι αντίστοιχο και αξιόλογο έχουν να δείξουν οι άλλες οργανώσεις νεολαίας;

  2. Ο/Η Giorgos λέει:

    Για να βγάζετε διάφοροι τόση χολή για το φεστιβάλ της ΕΔΟΝ σημαίνει ότι κάτι κάνουμε πολύ καλά και δεν το αντεχετε, για αυτό θα συνεχίσουμε να το κάνουμε!

  3. Ο/Η GREEK λέει:

    ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ! ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ, ΡΙΤΣΟ, ΚΑΒΒΑΔΙΑ, ΔΩΡΟ ΛΟΙΖΟ, ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟ ΚΛΠ! ΦΕΡΤΕ ΚΑΤΙ ΠΙΟ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΣΤΟΓΙΑ ΒΡΕ ΠΑΙΔΙΑ! ΚΑΜΙΑ ΠΑΟΛΑ Η ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΗ ‘ΣΚΥΛΟΥ’ ΝΑ ΤΟΥ ΠΕΡΑΣΕΙ Η ΑΛΛΕΡΓΙΑ ΣΕ ΟΤΙ ΠΟΙΟΤΙΚΟ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ! ΚΑΙ ΠΑΡΕΠΙΠΤΟΝΩς……ΑΧ ΕΥΡΩΩΩΩΠΗ ΕΣΥ ΜΑΣ ΜΑΡΑΝΕΣ!

  4. Ο/Η Giorgos Stogias λέει:

    Έπεσε σύρμα φαίνεται και πλάκωσαν τα Εδονόπουλα. Από πολιτικό πολιτισμό («αντιλαμβάνομαι ότι η μειωμένη σας αντίληψη» κλπ), δε φαίνεται να σκίζετε εκεί στη διαφώτιση.
    Λόγω της μανιχαϊστικής αντίληψης των πραγμάτων, δυσκολεύεστε προφανώς να κατανοήσετε ότι με ενοχλούν και οι δύο πολιτιστικοί «κόσμο», σε πολύ μεγάλο βαθμό, με διαφορετικό τρόπο (για το ΔΗΣΥ το ζήτημα του πολιτισμού είναι ουσιαστικά αδιάφορο, θεωρείται ένα ακόμη κομμάτι της αγοράς κάπου ανάμεσα στα ρούχα και τα ποτά, ενώ το ΑΚΕΛ έχει πάρει εργολαβία τον πολιτισμό και εφαρμόζει και σε αυτόν το γνωστό «τσιμέντωμα» που σκοτώνει κάθε προοπτική).
    Για το φεστιβάλ της ΕΔΟΝ και τους «ποιοτικούς» Ελλαδίτες καλλιτέχνες, τα έχω γράψει αρκετές φορές. Επιτρέψτε μου να παραπέμψω σε παλαιότερα άρθρα μου που είχαν δημοσιευτεί στον Πολίτη, είμαι στο μπαλκόνι και το ντάμπα ντούμπα από τη συναυλία δεν με αφήνει να συγκεντρωθώ:

    Αυτό για το φεστιβάλ
    http://feleki.wordpress.com/2011/07/02/%CF%8C%CF%87%CE%B9-%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%BF-%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CF%81%CE%B1%E2%80%A6/

    Και αυτό για το ελληνικό «ποιοτικό» τραγούδι:
    http://feleki.wordpress.com/2011/08/08/%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CF%85%CE%BB%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%84%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%BA%CF%89%CE%BD-baba-zula-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%BA%CF%89%CF%83/

    Τέλος, θέλω να επισημάνω στον αγαπητό Γιώργο ότι η κριτική θεωτείται χολή μόνο σε ολοκληρωτικά καθεστώτα, για τη δημοκρατία είναι οξυγόνο. Επίσης αναρωτιέμαι, γενικά, καθώς δεν γνωρίζω τις ηλικίες των σχολιαστών εδώ και αλλού για το ίδιο θέμα, αν είναι κανείς τόσο δογματικός στα είκοσι, πώς θα είναι στη μέση ηλικία;

    • Ο/Η Μιχαλης λέει:

      Μα γραφεις στον πολιτη; ουαου, μα εσυ εισαι ανεξαρτητος τελια να πουμεν. Πε μου το ταγκα τουγκου κολιει τη συναντηση πολιτισμενων φιλων του βιβλιου οξα εν ακουεται ο τσουρουλης σου που την τηλεοραση; ζαττιν η ποιηση του αλκη αλκαιου τζιαι του καββαδια ειναι μια σκεττη βαρβαροτητα. Καθε χρονο ο παπακωνσταντινου τζιαι ο Μικρουτσικος. Δεν ηρθαν τα τελευταια χρονια μονο οι Ναλαρας, γλυκερια, πλιατσικας, μπασης, κοτσιρας, μαχαιριτσας, σταροβας, λοκομοντο, κολλεκτιβα, κατσιμιχαιοι, μελινα ασλανιδου, κουλης θεοδωρου, αρβανιτακη κ ξερω γω κουβεντες…ουλλον παπακωνσταντινου. Ασε που παιζουν καθε νυκτα τζιαι 5-6 τοπικα και ξενα συγκροτηματα στες αλλες 2 σκηνες τζιαι καθεται ο κοσμμος τζιαι ακουει τα. Λιαξ! Τα κωλ****δα τα edonbirds ακουν διαχρονικη μουσικη, μορφωνονται, συνομιλουν, δουλευουν με χαρα, κτιζουν, ανατρεπουν, δειχνουν αλληλεγγυη, χορευουν παραδοσιακα, λαικα, πινουν μοχιτο 3 ευρω, σουβλακι 1 ευρω, γελουν, αναδεικνυουν τα κοινωνικα προβληματα που αντιμετωπιζουν οι νεοι, επαναπροσεγγιζουν νεους τουρκοκυπριους που θελουν να ζησουν κ αυτοι ειρηνικα σε μια ενωμενη πατριδα, φερνουν νεους απο αλλες χωρες για να γνωρισουν ;πο κοντα την κουλτουρα τους κ τα προβλματα τους, παιζουν, ζωγραφιζουν, ονερευονται…τζιαι εσιεις τζινο το ταγκα τουγκου να τα καλυφκει τζιαι να μεν θωρεις τουτα ουλλα. Τα μαλακισμενα. Ουστ αναχρονιστικε, αταλαντε Παπακωνσταντινου που σε εβαρεθηκεν ο κοσμος. Εχεις 456 επιτυχιες αλλα φκαλουν σπυρουθκια αμαν ακουν το ονομα σου γιατι τραγουδας με ροκ διαθεση τον Στρατιωτη κ τον τριτο παγκοσμιο…Στο πυρ το εξωτερον!

  5. Ο/Η Giorgos Stogias λέει:

    Μιχάλη, έτσι επικολυρικά που τα γράφετε («μορφωνονται, συνομιλουν, δουλευουν με χαρα, κτιζουν, ανατρεπουν, δειχνουν αλληλεγγυη»), μεταφέρθηκα για μια στιγμή στην Άνοιξη της Πράγας, λίγο πριν την επέμβαση των σοβιετικών τανκς.
    Καλά και τα υπόλοιπα, όμως αυτό με την επαναπροσέγγιση με τους Τουρκοκύπριους ήταν το μεγαλύτερο ανέκδοτο! Ποιος Τουρκοκύπριος έχει μείνει να εμπιστεύεται το ΑΚΕΛ μετά τη στάση που αυτό κράτησε το 2004, πέρα από λίγους που διατηρούν προσωπικές σχέσεις με μέλη του κόμματος, παρά την πολιτική τους απογοήτευση; Οι μεγάλες μάζες των προοδευτρικών Τουρκοκυπρίων ούτε που θέλουν να ακούσουν για το ΑΚΕΛ, το οποίο δεν έδειξε καμία διάθεση για λύση του Κυπριακού, ακόμη κι όταν βρέθηκε μόμο του στην εξουσία.
    Φροντίστε λοιπόν σε περίπτωση καινούργιας προοπτικής για Λύση να δώσουμε τον αγώνα μαζί, να μην τακιμιάσετε πάλι με τους απορριπτικούς (τότε με τον Τάσσο, τώρα με τον Λιλλήκα), κι ας ακούτε και Παπακωνσταντίνου (για τους Locomondo δεν κάνω σκόντο).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s